Simpati dan takziah saya untuk keluarga dan
sanak-saudara 37 orang yang maut dalam kemalangan bas di Genting Highlands,
Rabu lalu. Masih dalam suasana raya, tragedi ini tentu sekali paling memilukan.
Melihat apa dipaparkan di akhbar, juga pada skrin TV, kita dapat merasakan
betapa kengerian dan penderitaan dialami oleh mereka yang terlibat dalam nahas
jalan raya terburuk itu.
Semoga keluarga dan orang-orang terdekat
menerima musibah ini dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Marilah kita
sama-sama berdoa – dan membantu apa yang boleh – mudah-mudahan mereka yang
cedera segera pulih untuk meneruskan hidup.
Seperti biasa setiap kali tercetus tragedi,
kita akan menubuhkan jawatankuasa khas untuk menyiasat kes, kali ini dianggotai
oleh wakil-wakil dari Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Jabatan
Pengangkutan Jalan (JPJ), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia
(Miros), SPAD dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Kata Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk
Seri Hishammuddin Tun Hussein, siasatan adalah untuk mengenal pasti punca
kemalangan. “Jangan menuding jari atau membuat spekulasi, berilah ruang kepada
pihak berkuasa untuk menyiasat,” tegas beliau. Hishamuddin yang juga Menteri
Pertahanan memberi jaminan bahawa siasatan akan dijalankan secara profesional
dan laporan akan diumumkan kepada orang ramai.
Dalam pada itu Pengerusi Suruhanjaya
Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, tindakan
susulan dan tegas akan diambil terhadap pihak bertanggungjawab sekiranya
terdapat bukti pelanggaran Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.
Setiap kali ada kemalangan jalan raya yang
mengorbankan banyak nyawa, kita menubuhkan jawatankuasa penyiasat, mencadangkan
pelbagai kaedah untuk mengelakkan tragedi berulang. Tetapi seperti biasa tiada
siapa yang mengambil kisah mengenai cadangan dikemukakan.
Seorang anggota JKJR, Tan Sri Lee Lam Thye
meminta mereka yang terlibat dalam industri pengangkutan agar menunjukkan
keazaman dan kesungguhan untuk menghentikan ‘kematian beramai-ramai’ di jalan
raya di negara ini.
Beliau mahu beberapa isu asas dikaji seperti,
sama ada pemandu bas mempunyai bebanan kerja yang lebih dan upah kurang atau
perlu mengambil dadah untuk membuat lebih banyak perjalanan bagi memperoleh
pendapatan lebih untuk kehidupan mereka.
Apa yang ditimbulkan oleh Lam Thye sebenarnya
telah banyak kali disuarakan. Bukan rahsia lagi ada pemandu bas mengambil
dadah, ada yang kerja berterusan melebihi had masa, ada yang lesen telah mati.
Malah ada pemandu menerima notis saman lebih sepuluh kali. Ada juga syarikat
bas yang menerima berpuluh notis saman atas pelbagai kesalahan lalu-lintas.
Semua kesalahan dan notis saman itu pernah
disiarkan media. Cuma tidaklah diketahui sama ada mereka yang disaman itu telah
dikenakan tindakan. Atau, apakah mereka masih lepas bebas dan terus berada di
jalan raya dan lebuh raya kita.
Sekiranya pemandu ‘hitam’ ini masih menguasai
jalan raya kita, ditambah pula dengan pengusaha syarikat bas yang degil,
tragedi maut seperti di Genting juga di laluan-laluan lain seluruh negara, akan
terus melanda. Nyawa penumpang dalam bahaya.
Lebih-lebih lagi di tempat kita sentiasa ada
pemandu kenderaan yang menerima notis saman atas berbagai kesalahan
lalu-lintas, tetapi sengaja tidak mahu melunaskan saman tertunggak. Seperti
dijelaskan Ketua Polis Negara,Tan Sri Khalid Abu Bakar, 1.7 juta saman
trafik belum dibayar. Begitulah degilnya kita.
Menurut orang No.1 Bukit Aman itu, polis
tidak akan bertolak ansur, dan memberi amaran, siapa sahaja yang gagal
melunaskan saman akan berdepan dengan tindakan tegas: mereka akan disenaraihitamkan,
dan lesen memandu akan dibatalkan.
Macam pernah dengar amaran ini!
*AKHIR kalam, ada yang masih
berselindung-selindung macam malu-malu kucing, ada yang masih bercakap
berlapis. Tetapi ada juga yang berterus-terang, lantang lagi yakin bahawa mereka
akan bertanding dalam pemilihan Umno hujung tahun ini. Maka hubaya-hubaya
membeli undi pun bermula. Selamat menjual diri!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan