23 Ogos 2013

Polis Perlu ‘Bersopan Santun’ Ketika Berdepan Penjenayah Berbahaya



Rakyat Malaysia sebelum ini melahirkan kebimbangan mereka ekoran dari peningkatan mendadak kes jenayah tembak yang melibatkan senjata api. Ekoran daripada itu juga, ramai yang mendesak agar pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) segera mencari langkah berkesan bagi membendung kejadian tersebut.

Seperti ‘orang yang mengantuk yang diberikan bantal’ pemimpin pembangkang dengan pantas menggunakan isu tersebut bagi menyalahkan kerajaan Barisan Nasional yang dikatakan gagal bertindak sehingga menimbulkan ketakutan di kalangan rakyat.


Tidak ketinggalan, Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim turut menggunakan isu tersebut dengan menggesa polis mengambil langkah segera bagi mengawal kes bunuh secara tembakan ala 'mafia' itu. Malah kesempatan itu turut digunakannya bagi mendesak kerajaan agar memberi ruang kepada pakatan pembangkang untuk bekerjasama bagi menangani isu tersebut.

Paling menarik dia turut mengkritik pihak PDRM dengan mengatakan polis perlu menerima kenyataan dalam meningkatkan tahap profesionalisme dalam memerangi jenayah ini.

“Pihak polis sepatutnya menggunakan lebih ramai anggota cawangan khas untuk mengekang masalah ini, bukannya ditugaskan memantau program-program politik,” katanya.

Pada mereka yang tidak mengenali ‘wajah sebenar’ pembangkang, pasti akan ada yang terpedaya dengan sandiwara tersebut sambil menyifatkan kenyataan Anwar itu begitu jujur, ikhlas lagi suci. Malah pasti ada juga yang akan terpengaruh untuk menyalahkan kerajaan dan pihak polis.

Tetapi yang ‘hairan bin ajaibnya’ ialah, apabila pihak polis mengambil tindakan menembak mati 5 penjenayah yang amat berbahaya kerana terlibat dalam 10 kes bunuh, mereka jugalah yang bangkit dan mempertikaikan tindakan tersebut. Malah ada di kalangan mereka yang bertindak sebagai ‘peguam bela’ penjenayah sambil mempertikaikan tindakan polis

Itu belum diambil kira dengan pelbagai tohmahan dilemparkan, kononnya tindakan tersebut tidak mengikut prosedur, polisi yang digunakan dalam operasi tersebut ialah ‘tembak untuk bunuh’ (shoot to kill). Malah ada yang menafikan kejadian tembak-menembak antara polis dan mereka yang terbunuh telah ditembak dari jarak dekat bagi memberikan gambaran kononnya operasi tersebut dilakukan tidak mengikut SOP (standard operation procedure) yang ditetapkan.

Hebat bukan! Mereka yang sebelum ini mendesak polis bertindak, kini bangkit menyalahkan tindakan tersebut. Inilah yang dinamakan ‘hikayat seribu satu malam’ pembangkang. Pada satu ketika mereka menjadi insan yang suci lagi menyucikan, pada ketika yang lain pula, mereka berubah watak menjadi PEMBELA kepada penjenayah bagi menyalahkan polis.

Namun itu semua bukanlah satu perkara yang mustahil. Kerana mereka ini juga pernah satu ketika mengatakan anggota polis yang terkorban ketika tragedi berdarah di Lahad Datu sebagai ‘sandiwara’. Malah ada dikalangan penyokong mereka yang mengatakan anggota polis yang terkorban sebagai ‘mati katak’.

Jadi tidak hairanlah sekiranya mereka mendesak agar polis ‘bersopan-santun’ ketika berdepan dengan penjenayah yang berbahaya. Kerana pada mereka nyawa anggota polis tidak mempunyai sebarang nilai, berbanding penjenayah yang mengambil upah untuk membunuh.

Kesimpulannya, PDRM seharusnya tidak melayan drama pembangkang ini. Teruskan sahaja semua tindakan yang dirasakan perlu untuk menjaga ketenteraman awam dan keselamatan rakyat. Kerana apa yang penting negara ini terus selamat dan aman damai dari sebarang anasir-anasir jahat yang ingin melihat negara ini musnah demi mendapat kuasa dan bergelar Perdana Menteri.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
\ /