Oleh Salleh Buang
Di bawah common law, setiap fitnah yang
disiar semula adalah satu fitnah yang baru. Atas prinsip ini, apabila media
cetak (kini termasuklah media baharu) melaporkan atau menyiarkan semula fitnah
asal yang diucapkan oleh orang lain, media tersebut juga boleh disaman oleh
plaintif kerana memfitnah dirinya.
Sepatutnya plaintif (yang mendakwa dirinya
telah difitnah itu) mengambil tindakan undang-undang menyaman pembuat fitnah
utama (pihak yang pertama kali mengucapkan kata-kata yang memfitnah itu). Apa
yang berlaku sekarang, terutama di negara kita, plaintif memilih untuk menyaman
penyebar semula (media cetak atau media baharu) bahan yang didakwa memfitnah
itu, dan kadang kala, langsung tidak menyaman pembuat fitnah utama.
Pada Mac lalu, Presiden Kelab Wartawan Muda
Malaysia (KWMM), Dzulkarnian Taib dipetik sebagai berkata bahawa pemimpin
politik pakatan pembangkang hanya pandai mendabik dada kononnya mereka
memperjuangkan kebebasan media. Hakikatnya adalah sebaliknya. Merekalah yang
sering menyaman media, walaupun media hanya berperanan menyiarkan semula bahan
asal yang diucapkan oleh pihak lain.
Pada Julai 2012 lalu, dalam satu rencana saya
yang telah pun disiarkan di akhbar ini (sila lihat Saman Media: Perbaharui Akta Fitnah, “Utusan Malaysia, 16 Julai
2012), saya ada menyuarakan soalan - Apakah trend saman menyaman media ini sesuatu
yang sihat dan selaras dengan kebebasan akhbar (press freedom)?" Saya
tidak menyatakan media mesti diberi 100 peratus kebebasan menyiarkan apa sahaja
yang ia suka, tak kira sama ada ia benar atau tidak, jujur atau ada malice
(niat jahat), menjejaskan reputasi orang lain atau pun tidak.
Kita sedia maklum bahawa kebebasan akhbar
kita adalah sesuatu yang terhad, bukan mutlak. Undang-undang utama negara kita,
Perlembagaan Persekutuan telah pun menggariskan batasan dan sempadannya dalam
Perkara 10. Masalah kita bukan peruntukan Perlembagaan. Masalah kita adalah
Akta Fitnah 1957 kita yang nyata sudah lapuk dan tak relevan lagi di kurun 21.
Pada asalnya dipadankan kepada undang-undang Inggeris lama (Akta Fitnah mereka
pada tahun 1952), undang-undang kita yang masih belum diperbaharui ini jelas
sudah ketinggalan zaman.
Di beberapa negara Barat misalnya, andainya
ada media yang disaman oleh figura awam (tokoh politik, artis, celebrity dan
sebagainya), pengamal media ada menikmati suatu hak pembelaan yang dinamakan
responsible journalism (kewartawanan yang bertanggungjawab). Malangnya,
perlindungan serupa itu tidak wujud di negara ini.
Pada 2009, Mahkamah Agung Kanada ada
menyatakan bahawa undang-undang fitnah berasaskan common law tidak sewajarnya
terus dipakai. Dalam kes Grant v. Torstar Corp. (2009) SCC 61, Mahkamah itu
memutuskan bahawa had dan batasan kebebasan bersuara di negara itu hendaknya
tidak terlalu luas hingga mengekang kebebasan bersuara.
Selaras dengan pengiktirafan pembelaan
responsible journalism ini, undang-undang fitnah di beberapa negara lain
(termasuklah di Britain, Australia, New Zealand, Afrika Selatan dan Amerika
Syarikat) turut diperbaharui dan dikemas kini. Usaha pembaharuan serupa itu
belum dijalankan lagi di negara kita.
Baru-baru ini saya menemui satu lagi
penambahbaikan atau pembaharuan undang-undang fitnah di negara Barat, dipanggil
fair reporting privilege (mula diiktiraf oleh Mahkamah di Amerika pada tahun
1964 dalam kes New York Times Co v Sullivan) dan kemudian dikembangkan lagi
menjadi neutral reporting privilege (diiktiraf dalam kes Edwards v National
Audibon Society Inc. pada tahun 1977).
Apa yang hendak ditekankan di sini adalah
apabila media secara jujur, berhati-hati, penuh tanggungjawab dan tidak berat
sebelah, tanpa tokok tambah, melaporkan (menyiarkan semula - republish) bahan
yang diucapkan oleh pihak lain (pihak pertama yang dikatakan memfitnah plaintif
itu), pengamal media berkenaan (termasuk majikan dan organisasinya) diberi
perlindungan undang-undang, kerana ia hanya sekadar melaporkan secara betul dan
jujur apa yang diucapkan pertama kali oleh pihak lain.
Perlindungan ini merupakan satu kecualian
(exception) kepada prinsip asal common law bahawa setiap penyiaran semula
fitnah adalah satu fitnah yang baru. Intipati pembelaan neutral reporting
privilege ini (juga diberi nama neutral reportage) adalah jika seorang penyiar
semula (republisher) seperti akhbar atau blog menyiarkan semula bahan yang
didakwa memfitnah itu secara jujur dan neutral, tanpa menyatakan atau memberi
implikasi apa yang disiarkan semula olehnya itu betul, penyiar semula itu
sepatutnya diberi perlindungan daripada disaman oleh plaintif.
Pembelaan ini mestilah memenuhi dua syarat -
apa yang disiarkan semula itu dibuat secara tidak berat sebelah (neutral), dan
perkara yang disiarkan itu adalah menepati kepentingan awam.
Di negara kita, disebabkan undang-undang
fitnah kita masih lagi ditakuk lama, dan pembelaan neutral reportage ini belum
pun pernah (setakat yang saya tahu) dibangkitkan di mahkamah, apa yang berlaku
adalah apabila seorang figura awam merasa dirinya difitnah oleh pihak lain,
pihak yang disaman olehnya adalah media yang menyiarkan semula bahan yang
didakwa memfitnah itu, bukan menyaman pihak yang mengucapkan kata-kata yang
memfitnah itu.
Misalnya pada 24 Januari 2012 lalu, beberapa
bekas pemimpin Parti Keadilan Rakyat (termasuk Ezam Mohd. Noor) telah mencabar
Anwar Ibrahim untuk menyaman mereka kerana mendedahkan isu moral Ketua
Pembangkang itu. Mengikut Ezam, dia hairan kenapa Anwar hanya berani menyaman
media seperti Utusan Malaysia sedangkan dia dan rakan-rakannya yang awal
mendedahkan persoalan moral Anwar secara terang-terangan kepada umum.
Pada Ezam, tindakan Anwar menyaman media
massa lebih bersifat gimik politik dan bukan untuk mempertahankan kebenaran kerana
Ketua Pembangkang itu sebenarnya takut berdepan dengan kebenaran". (sila
lihat Kenapa Anwar tak saman kami", Utusan Malaysia 25 Januari 2012).
PENULIS ialah penganalisis undang-undang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan