19 Ogos 2013

Kerajaan Perpaduan : Hanya Ciptaan Dan Rekaan Anwar



Seperti yang telah diduga kenyataan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim kononnya terdapat usaha untuk mewujudkan ‘Kerajaan Perpaduan’ antara Umno dan PKR adalah merupakan satu lagi bukti penipuan. Ia disahkan melalui kenyataan media yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri petang tadi.


Anwar sebelum ini ketika program wawancara dengan laman web Asia Sentinel menjelaskan, kononnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah menghubunginya dan mencadangkan agar diwujudkan Kerajaan Perpaduan. Namun dia terpaksa menolak cadangan tersebut ekoran serangan bertali-arus oleh akhbar Utusan Malaysia ke atas masyarakat Cina dan India.

Menurut Pejabat Perdana Menteri, laporan berhubung “kerajaan perpaduan” itu adalah merupakan “daya imaginasi” semata-mata. Dakwaan tersebut merupakan satu "ciptaan dan rekaan" bagi kepentingan politik pakatan pembangkang khususnya untuk makhluk bernama Anwar Ibrahim.

Kenyataan tersebut secara tegas menolak semua dakwaan yang dilemparkan itu sambil menjelaskan TIDAK ADA SEBARANG USAHA KE ARAH MEWUJUDKAN SEBUAH KERAJAAN PERPADUAN dengan ahli parlimen Permatang Pauh itu. Tambahan pula perbincangan mengenainya TIDAK MUNGKIN AKAN berlaku selagi pihak pembangkang tidak dapat menerima keputusan Pilihanraya Umum ke-13 (PRU-13) dan berterusan mempertikai keputusan tersebut. 

Apa yang boleh disimpulkan adalah jelas, idea kerajaan perpaduan ini hanyalah merupakan cebisan-cebisan usaha untuk memastikan perjalanan politik Anwar terus relevan dan diterima. Ini kerana dia sedar, keputusan PRU-13 adalah merupakan signal penolakan rakyat secara majoriti.

Tambah membimbangkan, setelah berhempas pulas dengan pelbagai sandiwara yang di lakukan, dia masih GAGAL untuk menarik sokongan pengundi Islam dan Melayu.

Walaupun ramai yang merasakan ia adalah merupakan strategi ‘serampang dua mata’ Anwar untuk menarik simpati penyokongnya, namun masih ada juga di kalangan ahli Umno yang terpedaya dengan skrip terbaru lakonan tersebut. Pelbagai andaian diberikan kononnya ia merupakan satu cadangan yang baik, malah tidak kurang juga ada yang mula mencemuh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak atas tindakan tersebut.

Sebagai contoh, ada segelintir masyarakat Islam-Melayu khususnya di luar bandar, merasakan sudah sampai masanya untuk mewujudkan penyatuan tersebut. Tambahan pula, mutakhir ini jelas memperlihatkan peningkatan sikap biadab masyarakat bukan Islam dalam menghina Islam.

Bagi kumpulan yang mencemuh pula, mereka merasakan Najib sebagai Presiden Umno telah cuba mengkhianati perjuangan parti, rata-rata mereka ini adalah merupakan kumpulan Melayu dari kawasan bandar. Ini kerana hampir saban hari, parti keramat orang Melayu ini diserang dari pelbagai sudut.

Itu belum lagi diambil kira kumpulan yang pro kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir. Penghinaan yang dilemparkan oleh Anwar kepada Tun Mahathir masih dirasakan sebagai satu dosa besar yang masih tidak dapat dilupakan.

Kesimpulannya, boleh dikatakan sandiwara Anwar ini sedikit sebanyak dilihat berjaya untuk menipu segelintir rakyat. Mala ia dilihat sedikit sebanyak boleh menimbulkan sedikit perpecahan di kalangan ahli dan penyokong. Oleh yang demikian, tindakan Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan tersebut merupakan satu tindakan yang wajar.

Ia secara tidak langsung dapat menangkis semua taktik kotor Anwar dalam menarik sokongan dan simpati masyarakat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
\ /