08 September 2013

PPPM : Dong Zhong Main Peranan Hasut Orang Cina




Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 adalah pelan yang begitu berbeza dan merangkumi semua aspek yang mengambil kira kepelbagaian kaum dan budaya berbanding rancangan pendidikan yang wujud sebelum ini.

Presiden Pertubuhan Jaringan Cina Malaysia, Ng Lum Yong berkata, oleh kerana itu, PPPM tidak wajar lagi dipersoalkan kerana merupakan pelan pendidikan yang terbaik pernah diwujudkan kerajaan.

"Pelan ini telah pun dilaksanakan lapan bulan sebelum dilancarkan semalam. Apa yang saya lihat PPPM adalah pelan yang berani kerana mengutamakan penguasaan dan kecemerlangan bahasa Melayu dan Inggeris, di samping memperkasakan penggunaan bahasa ibunda kaum- kaum lain," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung Pemuda Gerakan, Prof. Madya Dr. Dominic Lau Hoe Chai bahawa kaum Cina di negara ini tidak ada sebab untuk meragui keikhlasan kerajaan dalam mengangkat sektor pendidikan berikutan pelancaran PPPM yang mempertahankan kewujudan sekolah jenis kebangsaan (SJK).

Lum Yong berkata, kerajaan mengambil langkah yang tepat dengan mewujudkan PPPM demi pembangunan bidang pendidikan untuk jangka masa panjang. Beliau turut menyelar sikap sesetengah pihak termasuk pertubuhan Gabungan Persekutuan Pertubuhan Lembaga Sekolah-Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) yang tidak memahami aspirasi kerajaan melalui PPPM.

"Saya hendak nasihat kepada Dong Zong agar tidak lagi menakut-takutkan rakyat terutama masyarakat Cina bahawa kerajaan akan menutup SJK. Sudah terbukti sekarang itu bukan matlamat kerajaan.

"Saya tegaskan terutama kepada Dong Zong, berhenti menjadi pertubuhan yang ada agenda politik. Jadilah sebuah pertubuhan yang dihormati semua rakyat Malaysia kerana pada hakikatnya kita ini hidup di negara berbilang bangsa tetapi sebagai satu masyarakat," katanya.

Lum Yong berkata, pertubuhan itu wajar melihat secara keseluruhan aspek pendidikan dan bukan hanya dari sudut masyarakat Cina.

"Ini menjadi masalah apabila pertubuhan ini hanya melihat dari sudut pandangan satu kaum sahaja. Tanpa pemikiran dan pandangan luas, sudah pasti kita tidak dapat melaksanakan banyak perkara untuk membangunkan bidang pendidikan di Malaysia," katanya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
\ /