Selari dengan pendirian yang dikeluarkan
sebelum ini, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Malaysia, Datuk Mohd. Noor Abdullah
petang semalam agar kerajaan mengambil satu pendekatan yang dinamik agar
sekolah vernakular di negara ini diberi penjenamaan semula untuk memupuk
perpaduan kaum.
Sekolah vernakular merujuk kepada
sekolah yang menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa perantaraan dalam
pelaksanaan penyelidikan dan pembangunan di sekolah. Terma tersebut merujuk
kepada sekolah jenis kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil di negara ini.
Menurut Mohd Noor, terma vernakular
"Sekolah Jenis Kebangsaan" ditukar kepada terma baru "Sekolah
Kebangsaan" ataupun "Sekolah Kerajaan" bertujuan supaya sistem
persekolahan negara tidak hanya khusus kepada suatu kaum sahaja.
“Kita tukarkan sekolah jenis kebangsaan
ini kepada sekolah di mana kita boleh belajar bahasa. Apa sahaja yang telah
sekolah kebangsaan sediakan, sekolah jenis kebangsaan tidak perlu lagi
menyediakannya, semua orang akan pergi ke sekolah yang sama. Ini boleh memupuk
perpaduan” katanya ketika berucap dalam satu forum bertajuk "Kedudukan
Sekolah Vernakular dari Perspektif Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan".
Beliau turut menjelaskan, cadangan itu
bukan bermaksud untuk menutup sekolah-sekolah tersebut tetapi lebih menjurus
supaya sistem persekolahan negara tidak hanya khusus kepada suatu kaum sahaja.
Malah menurutnya lagi sokongan serta bantuan kerajaan terhadap sekolah-sekolah jenis kebangsaan
Cina dan Tamil telah menyebabkan golongan minoriti yang lain terabai.
Mohd Noor berkata kerajaan telah menjadikan masyarakat Cina dan Tamil
"istimewa" dengan hanya memberi sokongan kepada sekolah-sekolah jenis
kebangsaan Cina dan Tamil, Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), tetapi tidak bahasa
etnik lain.
"Bagaimana pula dengan bumiputera di Sabah dan Sarawak? Kerajaan tidak
menubuhkan atau membantu menubuhkan SJK Telegu, Malayalam, Punjabi, Urdu, Siam
dan sebagainya," kata Mohd Noor, yang mengatakan bahawa Orang Asli
sepatutnya lebih istimewa daripada semua masyarakat lain.
Bekas Hakim Mahkamah Rayuan itu sebelum
ini telah menimbulkan sedikit kontroversi apabila mengatakan sistem pendidikan
berasaskan vernakular tidak diiktiraf dalam Perlembagaan Persekutuan. Beliau
yang berkata demikian di dalam satu forum yang bertajuk "Wacana
Post-Mortem PRU13: Bicara Kepimpinan dan Survival Ummah" pada 12 Mei lalu
telah menimbulkan rasa kurang senang di kalangan masyarakat khususnya Cina.
Namun begitu, ramai di kalangan pimpinan
NGO Islam dan Melayu tampil membuat gesaan menyokong langkah tersebut sebagai
salah satu usaha untuk menyatupadukan antara kaum. Ini kerana keputusan pilihan
raya umum yang lalu telah menyaksikan penolakan secara total masyarakat Cina
kepada parti pemerintah.
Malah menurut statistik hanya lebih
kurang 3 peratus sahaja undi telah diberikan kepada Barisan Nasional ekoran isu
perkauman yang dicetuskan oleh pakatan pembangkang sepanjang tempoh kempen
dijalankan. Ditambah dengan pendekatan askar upahan DAP, ‘Red Bean Army’ yang
berterusan memainkan sentimen perkauman, ia telah mewujudkan suasana sedikit
suasana kurang selesa antara kaum Melayu dan Cina di negara ini.
Selain Mohd Nor, Tokoh Pendidik, Tan Sri
Dr Abdul Rahman Arshad sebelum ini turut melahirkan kebimbangan dengan
berhubung perkara yang sama. Malah menurutnya perpaduan nasional hanya akan
menjadi impian yang tidak tercapai selagi sekolah vernakular kekal di negara
ini.
"Kita kena fikir satu sistem dari awal, kalau kita teruskan sekolah
jenis kebangsaan, peratusan bukan bumiputera dalam sekolah kebangsaan cuma tiga
peratus sahaja. Di mana akan tercapai perpaduan? Kalau ini kekal, kita boleh
laung perpaduan berkali-kali, barangkali kita hanya bermimpi," katanya.
Malaysia adalah merupakan satu-satunya negara di seluruh dunia yang
memberikan kelonggaran dengan mewujudkan sekolah vernakular yang dibiayai oleh
kerajaan. Malah kerajaan Singapura yang mempunyai populasi penduduk seramai 80
peratus dari kaum Cina juga tidak mengamalkan sistem pendidikan yang
mengutamakan subjek pelajaran Cina.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan