03 Jun 2014

40 TAHUN TERPISAH

keluarga angkat
Kota Bharu: “Demi kebahagiaan, kami terpaksa serahkan kamu kepada orang lain yang lebih berkemampuan.” Demikian kandungan surat yang ditulis ibu berketurunan Cina sebelum menyerahkan anaknya kepada keluarga angkat sejak 40 tahun lalu.

Rohani Hasan yang ketika itu berusia sebulan diserahkan kepada keluarga angkat berbangsa Melayu berikutan desakan hidup keluarganya ketika itu.

Rohani, 40, berkata, meskipun sudah terlalu lama terpisah dengan keluarga kandung, dia yakin dapat bertemu dengan mereka berdasarkan surat itu dan tiga keping gambar yang masih disimpan hingga kini.

“Surat dan gambar ini diberikan kepada saya ketika berusia 16 tahun, selepas diberitahu mengetahui status sebenar oleh arwah ayah dan ibu angkat iaitu Datuk Hasan Yaacob serta Nik Kamariah Nik Ismail.

“Saya akui terlalu sedih sebaik diberitahu perkara sebenar kerana tidak sangka keluarga kandung sanggup melakukan demikian. Namun apabila arwah emak (Nik Kamariah) menyerahkan surat berkenaan yang ditulis dalam bahasa Cina bersama gambar, hati saya cukup tersentuh.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
\ /