04 September 2013

Majlis Penggerak Penyatuan Kaum Di Malaysia




Oleh : Nizam Yatim

Walaupun baharu ditubuhkan pada 26 Julai lalu, Majlis NGO Antara Kaum Malaysia (Mirac) telah menggerakkan satu agenda besar untuk menyatukan rakyat yang berbilang kaum dan agama di negara ini. Mirac dengan moto 'Bersatu, Bersetia, Berwawasan' dianggotai Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Persatuan Cina 1Malaysia (Percisama) dan Pertubuhan Kebajikan dan Amal India Baru Malaysia (Perinnbam).

Selaras dengan hakikat bahawa ia bukanlah satu badan rasmi yang mengikat ahlinya, maka setiap pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menganggotai Mirac mempunyai kebebasan untuk memperjuangkan hak kaum masing-masing. NGO terbabit diharapkan dapat menjadikan Mirac sebagai platform dialog untuk menjelaskan sebab-sebab mereka memperjuangkan sesuatu isu dan dalam masa sama mereka diharap dapat bersikap terbuka untuk mendengar pandangan pertubuhan yang mewakili kaum lain.


Dengan adanya dialog terbabit, semua pihak akan dapat mencari satu titik persefahaman yang boleh menyatukan setiap kaum. Bagaimanapun, ada pihak yang tidak senang dengan usaha murni ini apabila bertindak mensabotaj Mirac dengan membangkitkan isu kononnya wujud ketidaksefahaman antara NGO yang menganggotai majlis itu.

Mereka mendakwa, Mirac tidak mampu menjadi platform untuk penyatuan dan ia terbukti apabila beberapa ahli Perinnbam membantah secara terbuka kenyataan Naib Presiden Perkasa, Datuk Zulkifli Noordin yang menyatakan sokongan untuk membela Guru Besar Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Mohamad Nasir Mohd. Nor.

Pihak sama sebelum ini membuat tuduhan tidak berasas dengan mendakwa Perkasa adalah satu badan pelampau untuk mempertahankan hak Melayu yang didokong oleh UMNO semata-mata bagi meraih keuntungan politik. Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang diminta mengulas perkara tersebut berkata, semua pihak harus memahami bahawa penubuhan Mirac yang merupakan inisiatif pertubuhan itu hanyalah bertujuan mewujudkan satu platform dialog dan NGO yang menganggotai Mirac bebas untuk mempunyai pandangan yang berbeza.

"Misalnya Perinnbam telah memperjuangkan supaya mesin pengeluaran wang automatik (ATM) turut menyediakan paparan skrin dalam bahasa Tamil. Perkasa pula tidak bersetuju dengan permintaan Perinnbam ini kerana kita berpendapat semua kaum perlu menguasai bahasa Melayu dan hanya bahasa kebangsaan yang digunakan sebagai bahasa perantaraan untuk perpaduan kaum.

"Perbezaan pendapat ini tidak boleh dijadikan hujah untuk menyatakan wujud perpecahan dan dengan adanya platform Mirac, Perinnbam telah memberi penjelasan kepada kita bahawa ia bukan untuk menidakkan bahasa kebangsaan sebaliknya dibuat kerana masih ada ramai kaum India tempatan yang hanya tahu berbahasa Tamil," katanya.

Menurut Ibrahim, beliau tidak berasa terganggu dengan sabotaj berkenaan kerana baginya pada masa panjang, semua pihak akan sedar kebaikan penubuhan Mirac.

"Orang luar ulas macam-macam, ini saya persetankan. Kita buat baik pun orang tulis buruk dan katakan kita rasis, jadi saya tidak terganggu dengan pandangan-pandangan negatif ini.

"Sebab mereka mempertikaikan inisiatif Perkasa ini, pertama, kerana politik dan kedua, kerana cemburu dengan kekuatan dan komitmen yang ditunjukkan oleh pemimpin dan ahli-ahli kita yang sentiasa konsisten mempertahankan Perlembagaan Negara," katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata, antara isu-isu yang telah disepakati oleh NGO yang menganggotai Mirac adalah supaya konsep sambutan Hari Kemerdekaan pada 31 Ogos setiap tahun diubah. Menurutnya, wang berjuta-juta ringgit yang digunakan untuk menganjurkan acara perbarisan seharusnya disalurkan kepada setiap sekolah dan universiti bagi membolehkan pihak terbabit menganjurkan acara khusus untuk memperingati kemerdekaan.

"Sekolah dan universiti boleh mengadakan acara menaikkan Jalur Gemilang dan menyanyi lagu Negaraku diikuti dengan ceramah tentang sejarah bagaimana kita mencapai kemerdekaan.

"Bagi saya sambutan secara terus di peringkat akar umbi ini adalah lebih berkesan bagi menyedarkan generasi muda yang rata-rata tidak tahu pun bagaimana kita mencapai kemerdekaan.

"Sekarang ini, perbarisan hari kemerdekaan sudah menjadi produk pelancongan, lebih nak tarik pelancong dan bukannya nak bagi rakyat faham dan menjiwai semangat kemerdekaan," jelasnya.

Katanya, wang terbabit juga boleh disalurkan kepada NGO bagi membolehkan mereka menganjurkan rumah terbuka kemerdekaan di kawasan masing-masing dengan matlamat memupuk perpaduan.

Bagaimanapun, katanya, jika kerajaan masih mahu mengadakan acara perbarisan, ia sepatutnya hanya diadakan sekali sahaja pada Hari Malaysia iaitu pada setiap 16 September.

Presiden Perinnbam, U. Thamotharan yang turut mengulas isu sama berkata, sikap ramai orang sekarang yang tidak prihatin untuk mengibar Jalur Gemilang sempena bulan kemerdekaan membuktikan kaedah sambutan yang dibuat sebelum ini tidak berkesan.

"Sekarang orang apabila ditanya apakah kepentingan 31 Ogos mereka hanya tahu ini hari cuti umum sahaja dan jika sikap ini tidak diubah pada masa yang akan datang saya rasa Hari Merdeka akan menjadi hari mainan biasa sahaja," ujarnya.

Presiden Percisama, Andy Choy Chee Wai berkata, saranan supaya diubah konsep itu berpunca kerana rata-rata orang ramai tidak menghargai kebebasan yang dikecapi mereka sekarang yang merupakan hasil daripada kemerdekaan negara.

"Kalau kita tak merdeka, sudah pasti kita tidak akan bebas seperti sekarang dan mengecapi segala manfaat daripada pertumbuhan pesat ekonomi negara," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Biro Silaturahim dan Kepentingan Nasional Perkasa, Laksamana Madya (B), Datuk Mat Rabi Abu Samah yang terlibat menyelaras penubuhan Mirac berkata, walaupun NGO terbabit tidak sependapat dalam semua perkara, mereka tetap mempunyai pendirian yang sama membabitkan enam perkara yang menjadi piagam majlis itu.

Katanya, ia melibatkan langkah mempertahankan Perlembagaan Negara, menjunjung prinsip-prinsip Rukun Negara serta menghormati hak agama masing-masing dan toleransi antara kaum melalui nilai-nilai murni.

"Tiga lagi perkara selebihnya adalah menghormati hak dan kepentingan di antara kaum berasaskan Perlembagaan Negara, menuju ke arah satu semangat serta aspirasi demi keselamatan dan ketahanan negara serta memastikan negara bebas rasuah, salah guna kuasa dan nepotisme," ujarnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
\ /